Importanța cunoașterii noțiunilor de toxicitate a nanoparticulelor | [The importance of knowing the notions of nanoparticle toxicity]
DOI:
https://doi.org/10.31926/jmb.2022.1.7Keywords:
nanoparticles, nanoparticle toxicity, public health, health programAbstract
Introduction: The nanotechnology industry has become increasingly developed with applicability in many fields, including medicine. A series of tests have shown the toxic effects of these nanoparticles on human health. Objective: The paper aims to compare a study group from the Faculty of Technological Engineering and Industrial Management of knowledge on nanoparticles before giving a lecture-type presentation and after giving it. Materials and Methods: The proposed power-point presentation took place online, on the E-learning platform of Transilvania University in Brașov, and lasted 90 minutes. The study group was initially made up of 146 students, but according to some inclusion/exclusion criteria, the data of 137 students were processed. The questionnaire included a total of 45 questions about respondents' demographics and general notions of nanomaterials/nanoparticles, their applicability in various fields (including engineering and medical), ways to test nanoparticle toxicity, case examples of nanomaterials with implications for toxicological effects on human health and measures to prevent the intrinsic chemical risks of managing waste containing nanomaterials. Results: During the presentation, the students showed interest in the topic being discussed, being actively involved in the presentation, asking questions, and expressing their opinion about the new technologies developed using nanoparticles. Students presented some information about nanotechnologies and nanoparticles, but do not know details about their applications and toxic implications. Conclusion: The practical aspect of this paper supports the idea of introducing such a course in the specializations of the master or undergraduate programs (information on nanoparticle synthesis methods, their applicability, as well as methods for analyzing toxic effects and the possibilities of exposure to nanoparticles). It is also necessary to teach the notions of risk estimation and methods of prevention of toxic effects in order to emphasize as much as possible the importance of nanoparticles in everyday life, as a public health issue.
Rezumat
Introducere: Industria nanotehnologiilor a devenit din ce în ce mai dezvoltată având aplicabilitate în foarte multe domenii, printre care și cel medical. O serie de teste au arătat efectele toxice ale acestor nanoparticule asupra sănătății umane. Obiectiv: Lucrarea vizează compararea unui lot de studiu de la Facultatea de Inginerie Tehnologică și Management Industrial a cunoștințelor privind nanoparticulele înainte de susținerea unei prezentări tip prelegere didactică și după susținerea acesteia. Material și metodă: Prezentarea power-point propusă a avut loc în mediul on-line, pe platforma E-learning a Universității Transilvania din Brașov și a avut o durată de 90 de minute. Lotul de studiu a fost inițial format din 146 de studenți, însă conform unor criterii de includere/excludere s-au prelucrat datele a 137 de studenți. Chestionarul a cuprins un total de 45 de întrebări despre datele demografice ale respondenților și noțiuni generale despre nanomateriale/nanoparticule, aplicabilitatea lor în diverse domenii (printre care cele inginerești și cele medicale), modalități de testare a toxicității nanoparticulelor, exemple punctuale despre nanomateriale cu implicații toxicologice asupra sănătății umane și măsuri de prevenire a riscurilor chimice intrinseci de gestionare ale deșeurilor ce conțin nanomateriale. Rezultate: Pe parcursul prezentării, studenții au manifestat interes pentru subiectul discutat fiind implicați activ în prezentare, punând întrebări și exprimându-și părerea despre tehnologiile noi dezvoltate cu ajutorul nanoparticulelor. Studenții au prezentat unele informații despre nanotehnologii și nanoparticule, însă nu cunosc detalii despre aplicațiile lor și implicațiile toxice. Concluzii: Aspectul practic al acestei lucrări susține ideea introducerii unui astfel de curs la specializările de la master sau de la programele de licență (informații despre metode de sinteză a nanoparticulelor, aplicabilitatea lor, dar și metode de analiză a efectelor toxice și posibilitățile de expunere la nanoparticule). De asemenea, predarea noțiunilor de estimare a riscurilor și a metodelor de prevenție ale efectelor toxice este necesară pentru a sublinia cât mai bine importanța nanoparticulelor în viața de zi cu zi, ca problemă de sănătate publică