Influența computerului asupra sănătății și stării de bine a copiilor |[The influence of the computer on children's health and well-being]

Authors

  • Cătălina Croitoru Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Moldova
  • Nadina Lupescu Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Moldova

DOI:

https://doi.org/10.31926/jmb.2022.1.5

Keywords:

computer, children, health, well-being, hemodynamic indices

Abstract

Introduction: Research topicality state of health in relation to computer activity is determined by the continuous increase in the area of computer use in different sectors of the economy, at the same time in the training process of children and young people. Contemporary medicine cannot concretely answer the question, of how computers work to influence the human body, because first of all – the duration of research does not allow to draw definite conclusions; secondly, it is impossible to comply with the strict requirements of the experiment and thirdly, the parameters of the computers change radically over time. Objective: identification of average, minimum, and maximum values and the direction of changes in students' hemodynamic indices during the computer lesson. Materials and Methods: The research included 2 stages: (1) the analysis of the specialized literature to evaluate the conditions of students' activity at the computer and their influence on health; (2) the analysis of the changes in the hemodynamic indices of the students during the computer lesson. 118 7th and 8th-grade students participated in the study, assessed during the computer science lesson. After signing the informed consent, pulse and blood pressure were measured (at the beginning and end of the computer lesson). Results: Multiple studies argue that incorrect computer activity contributes to disorders of the visual organ, osteoarticular, neuromuscular, and cardiovascular and may have a negative influence on the nervous and endocrine mechanisms regulating the physiological functions of the child's body. The assessment of hemodynamic indices in students at the beginning of the lesson showed data included within the limits of the age norm, and towards the end of the computer lesson, the decrease in the values of all determined and calculated hemodynamic indices were recorded. Both the minimum and maximum values of hemodynamic indices in most students decreased during the computer lesson. Conclusion: Physiological changes in hemodynamic indices during the computer lesson demonstrate the development of the fatigue state in working with the computer. After a long-term activity, not respecting the breaks and the regime of work and rest can lead to various pathologies.

Rezumat

Introducere: Actualitatea cercetărilor stării de sănătate în relație cu activitatea la calculator este determinată de creșterea continuă a ariei de utilizare a calculatoarelor în diferite sectoare ale economiei, în același timp în procesul de instruire al copiilor și tinerilor. Medicina contemporană nu poate răspunde concret la între-barea despre influența activităților la calculator asupra stării de sănătate a omului, deoarece, în primul rând durata de timp a cercetării nu permite de a face concluzii adevărate; în al doilea rând este greu de respectat cu strictețe cerințele experimentelor și în al treilea rând, parametrii calculatoarelor, pe durata cercetărilor, se modifică în timp. Obiectiv principal al studiului: identificarea valorilor medii, minime, maxime și a direcției modificărilor indicilor hemodinamici ai elevilor în timpul lecției de informatică. Materiale și metode: Cercetarea a cuprins 2 etape: (1) analiza literatura de specialitate pentru evaluarea condițiilor de activitate a elevilor la computer și influența lor asupra sănătății; (2) analiza modificărilor indicilor hemodinamici a elevilor pe parcursul lecției de informatică. În studiu au participat 118 elevi din clasele a 7-a și a 8-a, evaluați în timpul lecției de informatică. După semnarea consimțământului informat au fost măsurate pulsului și tensiunii arteriale (la începutul și sfârșitul lecției de informatică). Rezultate: Multiple studii argumentează că activitatea incorectă la calculator contribuie la apariția dereglărilor din partea organului vizual, sistemului circulator, sistemelor osteo-articular și neuromuscular, și poate avea influență negativă asupra mecanismelor endocrine și nervoase de reglare a funcțiilor fiziologice ale organismului tânăr. Evaluarea indicilor hemodinamici la elevi la începutul lecției a prezentate date incluse în limitele normei de vârstă, iar către sfârșitul lecției de informatică au fost înregistrată scăderea valorilor tuturor indicilor hemodinamici determinați și calculați. Atât valorile minime cât și cele maxime ale indicilor hemodinamici la majoritatea elevilor au scăzut pe parcursul lecției de informatică. Concluzii: Modificările fiziologice ale indicilor hemodinamici pe parcursul lecției de informatică demonstrează dezvoltarea stării de oboseală în lucrul cu computerul. După a activitate de lungă durată, fără respectarea pauzelor și regimului de muncă și odihnă poate duce la diverse patologii.

Downloads

Published

2023-01-03

Issue

Section

Studii originale